Na czym polega dobra rozmowa w radio? Z jakich narzędzi korzystają dziennikarze? Jaką rolę odgrywają w ich pracy emocje? Po czym rozpoznać dobry reportaż? Na te i inne pytania odpowiedzi udziela jeden z najbardziej znanych wrocławskich dziennikarzy radiowych i telewizyjnych, obecnie szef działu komunikacji naszej uczelni, Tomasz Sikora. W rozmowie ze mną przekonuje, że dziennikarz powinien malować głosem, piękne określenie, które zapada w pamięci.
Kontrolowane rozmowy
Równolegle do omawiania i nadzorowania prac studentów prowadzę m.in. rozmowy z fachowcami głosu i eteru. O podzielenie się swymi doświadczeniami proszę znanych i cenionych dziennikarzy, podcasterów, realizatorów dźwięku czy trenerów mowy. Każdy z moich rozmówców tworzył latami swój warsztat. Niektóre nasze dylematy mogą wydać się im dziwne, czasami niezrozumiałe. Jednak możliwość wejrzenia do ich warsztatów jest dla przyszłych nauczycieli bezcenna. Może być dodatkową inspiracją, która zachęci ich do realizacji własnych pomysłów, a na pewno ustrzeże przed wieloma błędami „wieku dziecięcego”.
Dziennikarz dynamit
Zastanawiałem się, jak poprowadzić rozmowę z Tomaszem Sikorą, szefem działu komunikacji naszej uczelni, znanym dziennikarzem radiowym i telewizyjnym mediów polskich i niemieckich. By skonkretyzować swoje pomysły skorzystałem z mapy myśli.
Inspiracją do wypisania pomysłów był krótki spot reklamowy, w którym wystąpił Tomasz Sikora (co ciekawe, znalezienie informacji biograficznych o nim w internecie graniczy z cudem). W dynamicznie nakręconych scenach dzieli się swymi przemyśleniami o pracy dziennikarza. Dynamizm ów podkreśla jazda rowerem.
Moją rozmowę postanowiłem skoncentrować na trzech hasłach: rower, praca, wolność. Rower oznaczał w przypadku mego rozmówcy pasję, sport i podróże. Praca była związana z wysiłkiem oraz przygodą. Natomiast wolność z wyborem i niezależnością. W trakcie rozmowy przekonałem się, że ten klucz okazał się trafny, ponieważ zachęcił mojego gości do dłuższych wypowiedzi.
Rozmowa na odległość
Z powodu pandemii musieliśmy odbyć naszą rozmowę w sposób zdalny. Początkowo chcieliśmy skorzystać z programu cleanfeed.net, jednak po pierwszych próbach musieliśmy zrezygnować z niego. Wprawdzie można z jego pomocą nagrywać pliki w najwyższej rozdzielczości (waw), jednak połączenie internetowe nie wytrzymało obciążenia i rozmowa rwała się. Ostatecznie skorzystaliśmy z programu zencastr.com. Połączenie za jego pośrednictwem było stabilne, jakość nagrania całkiem znośna. Można je było zresztą poprawić w edycji (do dyspozycji mamy tylko pliki w formacie mp3).
Edycja
Dużym urozmaiceniem nagranego materiału był wybór i wstawienie – za zgodą Tomasza Sikory – fragmentów jego reportaży (wykaz tych reportaży znajduje się na końcu tego wpisu). W ten sposób nagranie dodatkowo zyskało na dynamice.
Posiada też walor edukacyjny. Pozwala od razu konfrontować wypowiedź z praktycznym zastosowaniem.
Oczywiście, nie możemy zobaczyć wielopiętrowej ścieżki dźwiękowej każdego z prezentowanych reportaży. Musimy ją sobie wyobrazić, podobnie jak każdy z wytworów radiowych.
Nie ulega wątpliwości, że Tomasz Sikora stał się malarzem dźwięków najwyższej próby (za swe reportaże otrzymał prestiżowe nagrody polskie i zagraniczne). To dobry wzór nie tylko dla świeżych adeptów podcastów.
Reportaże autorstwa Tomasza Sikory (wybór)
- Mrówkowiec – wrocławska Superjednostka! – Radio Wrocław
- „Ta ostatnia niedziela” (Zdjęcia, wideo) – Radio Wrocław
- „Ruskie idą” – Radio Wrocław
- Tomasz Sikora nadaje z… roweru. Jak jedzie się po najdłuższym szlaku rowerowym na Dolnym Śląsku? – Radio Wrocław
- Wrocław był żydowską stolicą Polski – Radio Wrocław
- Fronia: „Wiesz jak to jest, gdy kilka Pałaców Kultury spada ci na łeb?” – Radio Wrocław
- „Dowodiczek osobisticzek, czyli nowy realizm graniczny” – reportaż Tomasza Sikory (PR Wrocław)