Jak opowiadać o historii XX wieku?

Europejska Sieć Pamięć i Solidarność (ESPiS) przygotowała nową multimedialną propozycję edukacyjną dla nauczycieli, uczniów i wszystkich zainteresowanych historią „Hi-story lessons. Lekcje historii Europejskiej XX wieku”. Dostępna jest pod adresem: hi-storylessons.eu. Po wywołaniu strony pojawia się intro. Na planie pierwszym w kilku językach pada pytanie: jaki jest twój punkt widzenia? W tle widać zdjęcia z wybranymi wydarzeniami XX wieku. Po rozwinięciu menu pojawia się po angielsku kilka zakładek. Są to wydarzenia, kultura, materiały dla nauczycieli, biografie, o (projekcie) i wykonawcy. Po wywołaniu jednej z tych zakładek możemy wybrać któryś z 7 języków, w tym polski.

W powstaniu materiałów uczestniczyły – poza ESPiS – różne instytucje. Ich wykaz zamieszczono w zakładce o projekcie.

Nie jest to projekt już zakończony. Prace nad nim ciągle trwają. Nie wszystkie zakładki w wybranych wersjach językowych są dziś dostępne (np. w polskiej wersji brakuje informacji o wykonawcach, w niemieckich nie ma odsyłacza do materiałów edukacyjnych). Prawdopodobnie jego ukończenie to sprawa co najmniej kilku następnych miesiącach czy lat. Zdecydowano jednak, że już dziś nauczyciele, uczniowie i osoby zainteresowane historią XX wieku mogą sięgnąć po wybrane zagadnienia. Stworzono także kalendarium, które ma funkcję porządkującą mozaikę tematów. Można skorzystać również z filmików animowanych. Nauczycielom zaoferowano ponadto materiały uzupełniające.

Przyjrzałem się bliżej niektórym zagadnieniom, doborowi materiałów edukacyjnych, sposobowi ich prezentacji. Niestety, nie znalazłem odpowiedzi na kluczowe pytanie, postawione w intro strony, a odnoszące się do różnych punktów widzenia. Oto jeden z przykładów. W materiałach dla nauczycieli (wersja polska) zamieszczono tekst pt: Konferencja Wielkiej Trójki w Jałcie 4-11 luty 1945. Jest to typowy artykuł na temat. Nie został w żaden sposób opracowany dydaktycznie (brak zdjęć, fragmentów źródeł, tabel i innych). Nie posiada pytań ani wniosków. Trudno mówić też o zmienianiu perspektyw postrzegania tego problemu. Należałoby przecież zapytać, czym była ta konferencja dla wybranych państw czy narodów europejskich? Brak jest też wskazówek bibliograficznych.

Trudno więc projekt w postaci obecnie upublicznionej uznać za szczególnie pomocny w szkolnej edukacji. Wymaga on jeszcze wiele pracy, w niektórych aspektach ponownego przemyślenia założeń. Konieczne jest także pełniejsze uwzględnienie istniejących już materiałów.

Zdjęcie: strona internetowa projektu.

  •  
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz